Zvolte jazyk

Socioekonomie bydlení

Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.

flash1

Diversity

Housing means different styles, ideas and opportunities

flash1

Knowledge

Basic and applied research

flash1

Opinion

Quantitative and qualitative sociological research methods

flash1

Housing markets

House price indices, booms and busts, fundamental factors

 
 

Publikační výstupy

Vydali jsme nebo se podíleli na vydání 13 knih, z toho 3 zahraničních. Publikovali jsme více než 50 článků v odborných (převážně impaktovaných) časopisech, z toho více než 30 článků v zahraničních časopisech.

 

Grantové projekty

Řešili jsme nebo jsme se podíleli na řešení více než 15 grantových projektů, z toho 5 projektů zahraničních. Řešení většiny projektů bylo hodnoceno jako "vynikající", za řešení projektu "Sociální nerovnosti a tržní rizika vyplývající ze spotřeby bydlení. Aktuální a žádoucí reakce fiskální a monetární politiky státu." jsme v roce 2012 získali Cenu předsedy grantové agentury ČR.

 

Konference, výzkumy

Uspořádali jsme nebo se podíleli na uspořádání 4 mezinárodních konferencí, z toho nejvýznamnější byla konference European Network for Housing Research 2009. Realizovali jsme 2 reprezentativní celonárodní šetření postojů k bydlení a celou řadu menších šetření a výzkumů v rámci řešení grantových projektů.

 

Informace o výzkumu

Díky finanční podpoře Ministerstva pro místní rozvoj a University of Essex se mohl v říjnu 2001 uskutečnit výzkum Postoje k bydlení 2001 – trh. Jednalo se o doplňkový výzkum k šetření Postoje k bydlení v ČR 2001, respondenti byli dotazováni opět formou standardních rozhovorů. Cílovou skupinou výzkumu byli obyvatelé Prahy starší 18 let, kteří měli občanství České republiky, žili jako nájemníci nebo podnájemníci "na volném trhu" v pronajatém bytě či rodinném domě. Výraz "na volném trhu" znamená, že uživatelé těchto bytů či domů platili neregulovaný (smluvní) nájem, neměli smlouvu na dobu neurčitou ("dekret na byt") ani práva z ní vyplývající. Při výběru respondentů se nepřihlíželo k tomu, kdo je majitelem obývaného bytu či domu, jaký je právní charakter užívání bytu či domu, ani se neposuzovala jeho legálnost. Protože je takto úzce definovaná skupina respondentů málo početná, a pro její kontaktování není možné použít žádnou z běžně používaných metod výběru respondentů, byl výběr respondentů proveden metodou "nabalování" (snowballingu). Metoda snowballingu je založená na předpokladu, že každý z tazatelů účastnících se průzkumu je schopen nalézt alespoň několik potenciálních respondentů, kteří by vyhovovali výběrovým kritériím, a které by bylo možno požádat o interview. Každého z takto oslovených lidí pak tazatel požádal o kontakty na další lidi, kteří splňovali kritéria výběru a mohli být osloveni jako další potenciální respondenti. Důležitou vlastností metody snowballingu je skutečnost, že nemůže být zaručena reprezentativnost vzorku pro cílovou skupinu. Sběr dat zajistila agentura The Gallup Organization, po vyřazení špatně vyplněných nebo neúplných dotazníků bylo do zpracování nakonec zařazeno 201 respondentů.

 

Postoje k bydlení v ČR 2001 a Postoje k bydlení - trh

Srovnání výstupů obou šetření provedl Ing. Mgr. Martin Lux, Ph.D. a bylo publikováno na internetových stránkách časopisu Data&Fakta.