Vytisknout
Zobrazení: 9368

Projekt podpořen Ministerstvem pro místní rozvoj ČR (MMR) pod číslem WA-027-05-Z02. Zahájení řešení 1.7.2005, ukončení řešení 31.12.2006. Hlavním řešitelem za Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. byl Ing. Mgr. Martin Lux, Ph.D. Výše finanční podpory pro Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. na celou dobu řešení projektu činila 948 tis. Kč.

Hlavním cílem projektu byla komplexní analýza vlivu právního důvodu užívání bytu (typu bydlení) a existujících i potenciálních nástrojů bytové politiky včetně regulace nájemného na faktickou i anticipovanou mobilitu pracovní síly v ČR. Cílem projektu bylo též zhodnotit váhu těchto vlivů pomocí srovnání s odhadovaným vlivem jiných faktorů působících proti prostorové mobilitě českých domácností za pracovními příležitostmi, zejména pak s faktory sociálně-kulturní povahy. Uvedené vztahy byly zkoumány sadou kvantitativních a kvalitativních sociologických šetření (dotazníkové výzkumy a cílené skupinové diskuse). Na základě získaných poznatků byly navrženy legislativní změny, programy a koncepční opatření v oblasti bytové politiky, které by efektivně podpořily vyšší mobilitu pracovní síly v českém prostředí.

Představení řešení

V rámci projektu budou analyzovány nástroje, programy a legislativa v oblasti bytové politiky z hlediska jejich vlivu na prostorovou mobilitu pracovní síly (prostorovou mobilitu domácností za pracovními příležitostmi). Česká republika jako členská země Evropské unie (EU) je vázána principy Evropské strategie zaměstnanosti přijaté na základě výsledků Lisabonského a Stockholmského summitu EU (2000, 2001) Radou Evropy v roce 2003. Nová strategie zaměstnanosti zařadila zcela explicitně mezi priority "podporovat adaptabilitu a mobilitu na pracovním trhu," přičemž často nejdiskutovanější překážkou v rozvoji mobility práce v českém prostředí je nerozvinutý trh s bydlením; zejména pak trh v oblasti nájemního bydlení, které, na rozdíl od specifického vlastnického či družstevního bydlení (Lux a Burdová 2000), umožňuje za standardních podmínek snadnější stěhování domácností.

V této souvislosti mnohé mezinárodní organizace za překážku vyšší prostorové mobility domácností za pracovními příležitostmi považují především stávající formu regulace nájemného (OECD 1995, OECD 2004, UNECE 2002), též označovanou regulací nájemného první generace (Lind 2001, Lux et al. 2004) z důvodu propastných rozdílů mezi volně tržní a regulovanou úrovní nájemného v mnohých vyspělejších regionech státu a též z důvodu reálného poklesu hodnoty regulovaného nájemného v posledních několika letech. Zatímco sociálním i ekonomickým dopadům stávající regulace nájemného probíhající de facto v mezích de iure Ústavním soudem již zrušeného cenového výměru Ministerstva financí byl v českém výzkumu věnován rozsáhlý prostor (Lux & Sunega 2002, Lux et al. 2002, Lux et al. 2003, Lux et al. 2004), dopady na prostorovou mobilitu pracovní síly byly zkoumány spíše marginálně.

Nedostatečně též výzkum pojednává o vlivu právního důvodu užívání bytu (typu bydlení) na migraci domácností. Obecně se považuje nájemní bydlení za typ bydlení usnadňující stěhování a naopak vlastnické bydlení za typ bydlení bránící rozsáhlejšímu stěhování (Donner 2000, Balchin & Rhoden 1998, Coulson & Fisher 2002). Jakkoliv prostorová mobilita i tzv. kariéry bydlení (housing careers) jsou a byly českou sociologií podchyceny (Vajdová 2000, Sunega et al. 2002), vliv právního důvodu užívání bytu respondenta na jeho faktickou či anticipovanou budoucí migraci, a to zejména v souvislosti s hledáním nových pracovních příležitostí či profesním růstem, zůstal prozatím mimo záběr hlavního proudu českého výzkumu. Dosavadní výsledky šetření mezi českou populací týkající se ochoty se stěhovat v případě ohrožení nezaměstnaností vykazují značné rozdíly (Postoje k bydlení 2001, Household, Work and Flexibility Survey 2001) a navíc není jasné, zda-li většinová neochota stěhovat se za zaměstnáním vyplývá z kulturních či objektivních faktorů a zda-li je též možné vysledovat určitou změnu postojů v čase.

Navrhovaný projekt by navázal na mezinárodní projekt Household, Work and Flexibility (2001-2003), kterého se zúčastnila i Česká republika (Wallace (ed.) 2003, 2004, Večerník 2003) a jehož jádrem byla zejména analýza flexibility pracovního trhu, nikoliv však ještě s širším s přesahem do oblasti bydlení a bytové politiky. Flexibilita a mobilita práce byla v uvedeném projektu zkoumána v kontextu institucionálně legislativního prostředí se zvláštním zřetelem především na daňovou politiku, sociální politiku a pracovní legislativu - hlavní zkoumaná témata zahrnovala flexibilitu pracovní doby a flexibilitu pracovní smlouvy. Z hlediska mobility se projekt prioritně věnoval mobilitě mezipodnikové, odvětvové a profesní, pouze okrajově též mobilitě prostorové se stručným komentářem, že regulace nájemného "z hlediska trhu práce…vedla téměř ke zmrazení prostorové mobility." (Večerník 2003, 110)

V úvodní fázi projektu bude prostorová mobilita domácností za pracovními příležitostmi v českém prostředí mapována studiem mnohorozměrných tabulkových výstupů z migračních dat Českého statistického úřadu (potřebné aktuální údaje jsou, například, dostupné v publikaci Pohyb obyvatelstva v České republice za rok 2003) a důkladnou statistickou analýzou existujícího datového souboru ze šetření Sociologického ústavu AV ČR Postoje k bydlení 2001. Studium primárních dat umožní zjistit rozsah migrace mezi jednotlivými regiony a bývalými okresy státu a analýza dat z výzkumu Postoje k bydlení 2001 umožní úvodní statistické testování vztahů mezi migrací (prostorovou mobilitou), právním důvodem užívání bytu, věkem a dalšími charakteristikami respondenta. Do úvodní fáze projektu náleží rovněž studium zkušeností a poznatků o vztahu prostorové mobility domácností a bytové politiky či podmínek bydlení obecně ve vyspělých zemích, zejména pak v ostatních členských zemích EU. Studium pramenů bude zahrnovat jak studium odborných článků a monografií, tak pro potřeby státní správy vytvořených studií s praktickým přesahem do oblasti sociální a bytové politiky v těchto zemích. Pro získání pramenů řešitelský tým využije svých kontaktů v rámci sítě výzkumníků bydlení European Network for Housing Research, služební cesty do vybrané země či účasti na mezinárodní konferenci nebo semináři věnovaným této tématice.

Na úvodní fázi projektu spočívající ve studiu existující literatury a statistické analýze existujících datových souborů či primárních migračních dat naváže druhá fáze projektu - podrobnější výzkum vlivu bytové politiky a aktuálních bariér na českém trhu s bydlením na prostorovou mobilitu domácností za prací, zejména pak prostřednictvím:

Kvantitativní i kvalitativní sociologická šetření zahrnující experimenty (testující jednání v případě změny na trhu s bydlením nebo alternativních změn bytové politiky státu) umožní lépe rozlišit kulturní a objektivní faktory bránící vyšší mobilitě práce a odhadnout účinnost případných změn legislativy či programů bytové politiky na pracovní mobilitu. Finální formulace otázek pro dvě plánovaná šetření CVVM a, bude-li zájem, též pro doplňkové dotazníkové šetření v regionu s vysokou mírou nezaměstnanosti, budou konzultovány s příslušnými pracovníky odboru bytové politiky Ministerstva místního rozvoje (MMR), kteří, jako zadavatelé, budou pozváni též na všechna kvalitativní šetření metodou cílených skupinových diskusí. Do obou dotazníkových šetření CVVM budou zahrnuty rovněž otázky týkající se vnímání efektivnosti a popularity vybraných nástrojů bytové politiky českou veřejností ve stejně podobě, v jaké byly zkoumány již v roce 2001 - to umožní vysledovat změnu v popularitě i vnímání účinnosti některých aktuálních nástrojů bytové politiky a může posloužit jako užitečná zpětná vazba pro koncepční práci MMR.

Originalita předkládaného projektu spočívá zejména ve svém zaměření (otázka prostorové mobility byla v kontextu bytové politiky zkoumána pouze okrajově) i metodologii. Kombinace využití kvantitativních i kvalitativních metod sociologického výzkumu umožní jednak rozsáhlejší statistické zpracování postojů české veřejnosti jako celku, tak ověření zjištěných výsledků jak mezi lidmi, kteří se i přes nevýhodné postavení na trhu práce v místě svého bydliště nestěhují do jiných, vyspělejších regionů, tak mezi lidmi, kteří tak činí. Komplexnost užité metodologie může výrazně přispět ke zvýšení spolehlivosti zjištěných poznatků, zejména pak pro oddělení objektivních bariér prostorové mobility (například dostupnost bydlení) od bariér plynoucích z kulturních vzorců a sociálních norem české společnosti.

Výsledky projektu

Projekt by měl zejména zodpovědět následující otázky:

Výše zmíněné otázky budou převedeny do hypotéz, operacionalizovány a zkoumány sadou zvláštních kvantitativních i kvalitativních sociologických šetření. Jejich zodpovězení zaručuje dosažení definovaného cíle projektu.

Metodika řešení

V první fázi bude zejména cílem:

Na úvodní analýzy vycházející z existujících českých datových zdrojů a úvodní studium převážně zahraniční odborné literatury naváže, v druhé fázi, podrobnější výzkum vlivu bytové politiky a aktuálních bariér na českém trhu s bydlením na prostorovou mobilitu domácností za pracovními příležitostmi (flexibilitu pracovní síly), zejména prostřednictvím:

Hypotézy, které budou celou sadou navrhovaných šetření ověřovány, přímo vyplývají ze sady otázek uvedených v části "Výsledky projektu" tohoto návrhu projektu.

Literatura

Sdílet / Share this post

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn